دستگیری سارق بزرگ رمزارز های بیت فینیکس در سال 2016

رمزارز

اعتراف هکر 2016 : دزدی 4.5 میلیارد دلاری رمزارز ها در سال 2016 از بیت فینیکس , کار یک کارافرین نمونه بود .

به گزارش CNBC، ایلیا لیختنشتایند،  یک کارآفرین نمونه در حوزه ی  فناوری و رمز ارزها که شهروندی روسی-آمریکایی ست اعتراف کرده  که هک اولیه Bitfinex در سال 2016 را انجام داده است.

پیش از این، لیختنشتایند و همسرش هدر مورگان اعتراف کرده بودند که به تلاش برای پولشویی ۴.۵ میلیارد دلار بیت کوین دزدیده شده از Bitfinex پرداخته اند.

تا قبل از پذیرش لیختن اشتاین در روز پنجشنبه، دقیقا  مشخص نبود که چه کسی بیت کوین ها را از صرافی ارز دیجیتال Bitfinex در سال 2016 سرقت کرده است.

 

صرافی ارز دیجیتال ساترکس …. راه امن شما برای ورود به دنیای رمزارزها

 

این زوج به خود هک متهم نشدند.

تلاش های این دو دزد سایبری برای پولشویی درآمدهای غیرقانونی به هک سال 2016 بازمی گردد.

هدر مورگان سال ها پیش با نام مستعار «رازلخان» به دنیای موسیقی رپ و کارآفرینی فناوری وارد شد .

موزیک ویدیوها و اشعار رپ او، پر از الفاظ وحشیانه بود و تصویری از یک «پول‌ساز بد» و «تمساح وال استریت» را ترسیم می‌کرد.

به طور همزمان، مقالات مجله فوربس او را به عنوان یک نجیب زاده فناوری، یک “اقتصاددان، کارآفرین، سرمایه گذار نرم افزار، و خواننده رپ” معرفی می کردند.

 

 

هدر مورگان و ایلیا لیختنشتاین، که یک برنامه نویس کامپیوتر ماهر است، در حال سازماندهی یک عملیات پیچیده برای پولشویی ثروت دزدیده شده خود از صرافی بدنام رمزارز Bitfinex بودند.

این زوج از شرکت های شل برای شستشوی وجوه  و رمز ارزهای دزدیده شده استفاده می کردند

اسناد دادگاه فاش کرد که این زوج با دقت بیت کوین های دزدیده شده را به مقادیر کوچک تقسیم کردند و آنها را از طریق هزاران کیف پول رمزنگاری مختلف که همه دارای هویت جعلی بودند، جابجا می کردند.

این وجوه بیشتر با سایر درآمدهای مجرمانه ی ارزهای دیجیتال در بازار Darknet Alphabay در هم تنیده شده و برای خرید سکه‌های طلا استفاده می‌شد و از طریق شرکت‌های پوششی برای مشروعیت بخشیدن به سودهای نامشروع استفاده می‌شد.

با این حال، زمانی که بازرسان این زوج را به کارت‌های هدیه والمارت و درآمدهای حاصل از هک Bitfinex  که با استفاده از وجوه دزدیده شده خریداری شده بود مرتبط کردند، طرح پیچیده آنها آشکار شد.

جاناتان لوین، موسس شرکت تحقیقات ارزهای دیجیتال Chainalysis، که در این تحقیق نقش داشت، خاطرنشان کرد که مسیر پیچیده خرید کارت‌های هدیه و جابه‌جایی وجوه بین صرافی‌ها و ارزهای دیجیتال، پرده گمنامی را که این زوج انتظار داشتند را فراهم نکرد .

 

ثبت نام سریع در صرافی ارز دیجیتال ساترکس

 

لحظه ی دستگیری سارقان :

یک لحظه مهم زمانی فرا رسید که مجریان قانون به اقامتگاه این زوج در منهتن یورش بردند و گنجینه ای از شواهد و مدارک مجرمانه را کشف کردند.

پلیس تلفن های همراه را در کتاب های توخالی، و ده ها گوشی یکبار مصرف، درایوهای USB متعدد و 40000 دلار پول نقد پیدا کرد.

رمزگشایی یک صفحه اینترنتی ساخته شده، شبکه پیچیده ای از استراتژی های پولشویی ساخته شده ی این دو را آشکار کرد. این موفقیت راه را برای بازیابی تقریباً کل مبلغ سرقت شده هموار کرد.

 

این زوج در فکر فرار به روسیه بودند

سوابق ارتباطی کشف شده توسط دادستان ها نشان داد که مورگان و لیختنشتاین در تلاشی ناامیدانه برای فرار از دستگیری در فکر فرار به روسیه، کشور محل تولد لیختن اشتاین بودند.

اگر نقشه آنها موفق می شد، احتمالاً این زوج هرگز دستگیر نمی شدند.

هک سال 2016  رمزارز های بیت فینیکس که باعث این نمایش 4.5 میلیارد دلاری پولشویی شد، ضربه شدیدی به مشتریان Bitfinex وارد کرد که مجموعاً 36٪ از رمزارز های خود در صرافی ارز دیجیتال یست فینیکس را از دست دادند.

تا سال 2019، صرافی توانسته بود هزینه‌های مشتریان آسیب‌دیده را بازپرداخت کند، و این امید را برای تجدید حیات مالی پس از بازگرداندن بیت‌کوین‌های بازیابی شده به صاحبان قانونی ایجاد کرد.

با شروع مراحل قانونی، ایلیا لیختنشتاین به احتمال زیاد حداکثر 20 سال زندان روبرو می شود، در حالی که هدر مورگان حداکثر 10 سال را پشت میله های زندان سپری می کند.

وزارت دادگستری روز پنجشنبه در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «از زمان دستگیری آنها در فوریه 2022، دولت حدود 475 میلیون دلار دیگر مرتبط با هک را ضبط کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه ارز دیجیتال

همین الان با وارد کردن ایمیل خود می توانید در خبرنامه عضو شوید

من را در خبرنامه عضو کن
close-link

ثبت نام اولیه و دریافت صد هزار تومان اعتبار اولیه

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و هر سوالی که دارید را با حوصله پاسخ دهند تا بتوانید به راحتی ثبت نام کنید و صد هزار تومان اعتبار اولیه دریافت کنید
درخواست مشاوره رایگان
close-link