معرفی جامع سبک معاملاتی ICT

معرفی جامع سبک معاملاتی ICT

بیوگرافی آقای مایکل هادلستون بنیانگذار سبک ICT

مایکل هادلستون (Michael Huddleston) که اصالتی آمریکایی دارد، بنیان گذار و استاد سبک ICT از دانشجویان لری ویلیامز بوده است؛ مایکل چیزی غریب به 30 سال سابقه ی تدریس و ترید در کارنامه ی خود دارد.  او تاکنون بیش از 50 هزار معامله گر را آموزش داده و برای ترید آماده کرده است.

مایکل علاقه ی زیادی به مفهوم نقدینگی دارد و او با صحبت با بانکدار های بزرگ  متوجه کارکرد الگوترید (معامله ی الگوریتمی) در خرید و فروش توسط آنها شد و سپس با مهندسی معکوس، ذهنیت و دلایل معامله ی آنها را کشف کرده و با جمع آوری این اطلاعات سبک ICT را بنیان گذاشته است.

نام این سبک به تریدرهای درون حلقه به فارسی ترجمه می‌شود. یعنی تریدرهایی که از راز بزرگ مارکت میکر ها و جمع آوری نقدینگی توسط آنها آگاه هستند.

در سبک ICT، قیمت به دنبال نقدینگی می‌رود، یعنی جایی که سفارش زیادی آنجا موجود باشد؛ چرا؟ چون مارکت میکر ها باید سفارشات خود را پر کنند. یعنی اگر می‌خواهند بخرند باید کسی باشد که به آنها بفروشند و برعکس.

سبک ICT ترکیبی است از پرایس اکشن کلاسیک به همراه اندکی ایده از عرضه و تقاضا (اردر بلاک ها) و همچنین مهارت در ترید استاپ هانتها یا همان جمع آوری نقدینگی.

سبک ICT یکی از سبک‌های نزدیک به سبک RTM در پرایس اکشن است. مایکل به مارکت میکر اشاره می‌کند و ایف میانته به بیگ بویز.

 با نگاه دقیق تر آشکار می‌شود که این سبک به دنبال بررسی ساختار حرکت قیمت به وسیله ی تحلیل تکنیکال کلاسیک  و محل های احتمالی وجود لیکوییدیتی(نقدینگی) به وسیله ی اردر بلاک ها در چارت است.

از ویژگی های ICT ، نکات ساده و کاربردی آن است.

یکی از مهمترین ویژگی های مثبت مایکل صبوری او در تدریس است و بارها نکات را با حوصله و مثال روی چارت برای دانشجویان توضیح می‌دهد و همچنین تلاش کرده مینی کورس هایی با نام های مختلف برای جا انداختن مطلب در ذهن دانشجو طراحی و ضبط کند که از کارهای بسیار مفید و مؤثر برای یادگیری نزد دوستداران ICT محسوب می‌شود.

ضعف اصلی ICT شاید عدم وجود درک مناسب از سیکلها و ایونت های وایکوفی موجود در مارکت به شمار آورد و به همین دلیل بسیاری از دانشجویان قدیمی مایکل به ترکیب این سبک با سبک ریچارد وایکوف و ایجاد سبک های جدید برای خود دست زده اند برای مثال می‌توان از  WWA و فانتوم، کوانتوم و… را نام برد.

نبود وجود درک درست از ساختار حرکت قیمت و تایم فریم های چیزها و الویت های خرید و فروش و بهینه سازی نواحی از مباحثی هستند که ضعف به نسبت به آشکاری در سبک ICT از آن مشاهده می‌کنیم.

اما با وجود نقدها و نکاتی که می‌توانست بهتر باشد باید قبول کنیم در ICT، به خصوص مهمترین کورس مایکل با نام منتورشیپ که سالیانه برگزار می‌شود و از ژانویه تا دسامبر ادامه دارد؛ مایکل از سشن ها، کیل زون ها و کورولیشن ها نیز بسیار استفاده می‌کند که در دیگر سبک ها سابقه ی زیادی ندارد و این در جای خود تحسین برانگیز است.

همچنین مایکل هادلستون از COT و داده های فاندامنتال کلان و نیز از سنتیمنت بازار یعنی اخبار مهم روزانه ی بازار برای دیدگاه حرکتی بهره می‌برد که به همین دلایل می‌توان ICT را یکی از کاملترین سبک های تحلیلی برای بازار های مالی به شمار آورد.

ویژگی های مثبت ICT :

1_ پرداختن ویژه به بحث نقدینگی ها

2_ بررسی و تحلیل تاثیرات نقدینگی و رفتار قیمت در مارکت با این نگاه

3_ بررسی موشکافانه ی سشن ها و رفتار های قیمتی  در سشن ها و سایکل های روزانه و هفتگی

4_ بررسی تاثیرات نماد های های متفاوت بر یک دیگر (کورولیشن)

5_ بررسی قیمت در سطوح مهم و واکنش های قیمت بر اساس نقدینگی موجود در بازار

6 _ درک بیگ پیکچر و دیدگاه کلی  از مارکت با استفاده از ابزتر های پرایس اکشن مفهومی و ساده

7. نکات آسان و قابل فهم در مینی کورس ها و کورس های جامع

8. مثال های فراوان و صبوری مدرس (مایکل هادلستون)

ویژگی های از سبک ICT که می‌تواند بهینه تر شود:

1_ عدم بررسی دقیق ساختار های کلان بازار (به ریچارد وایکوف و ایونتهای وایکوفی برای تکمیل این ایراد رجوع شود)

2_ نبودن دسته بندی با دقت برای اردر بلاک ها (ضیف تر از سبک های مبتنی بر S&D )

3_ ضعف در بررسی روابط مولتی تایم سطوح و نواحی

سبک ICT در کدام بازار ها کاربرد دارد؟

سبک ICT برای کدام مدل ترید مناسب است؟

کوتاه مدت یا بلند مدت؟

اسکلپ، دی تریدینگ یا سویینگ؟

سبک ICT  بر روی تمام بازارهای دارای نقدینگی و شناوری بالا از جمله، بازار ارز جهانی(فارکس)، ارز دیجیتال (کریپتوکارنسی) و سهام و بورس (استاک مارکت) جواب می‌دهد.

با آموزش های فاندامنتال مایکل هادلستون، مبدع این سبک، حتی می‌توان از این سبک برای سرمایه گذاری و اینوستینگ نیز استفاده کرد.

مثال‌های موجود در مینی کورسها و کورس منتورشیپ  آقای مایکل، از چارت های بازارهای متنوع آورده می‌شود که نشان‌دهنده ی کار کردن این سبک در بازارهای مختلف به سلیقه ی شماست.

سبک ICT برای تمام تایم فریم های موجود در بازار مناسب است اما مبدع این سبک آقای مایکل هادلستون بیشتر ترید های میان روزی یعنی در تایم فریم های میانی، 1 ساعته یا 15 دقیقه را به عنوان مثالها مطرح می‌کند.

باید در نظر بگیریم که تایم بررسی حرکات قیمت در یک روز در تایم 15 دقیقه می‌تواند مناسب باشد و همچنین الگوهای مبتنی بر سشن ها را نیز در این تایم فریم پوشش میدهد.

حتما توجه کنیم که اسکلپر های زیادی نیز داریم که با همین مفاهیم ICT در تایم فریم های 5 دقیقه و 1 دقیقه، اردر بلاک های حاوی نقدینگی را پیدا می‌کنند و روی آنها اسکلپ (ورود و خروج با سرعت ) انجام می‌دهند.

ترکیب کدام سبک ها با ICT می‌تواند ICT را بهینه کند؟

1. البروکس؛ برای شناخت عمیق تر کندل ها و تمایلات کندل ها

2. آدام گریمز و خاکستر TREX ؛ برای پیوت ها و انواع و اقسام آنها

3. وایکوف؛ برای شناخت ساختار های چرخه ی بازار و ایونت های کلان قیمت در چارت

برای تعمیق یادگیری سبک ICT چه سبک هایی توصیه می‌شود؟ (سبک های مشابه ICT کدامند؟)

سبک های اسمارت مانی ؛ نظیر :

فانتوم، کوانتوم استون کپیتال، فوتون، فیلیپینگ مارکتس، و سبک های مشابه آن…

همچینن سبک RTM با ارائه ی دو ساختار QM و DIAMOND با الهام از استیو وارد، می‌تواند در تشخیص BOS، BMS، CHOCH های ICT و سبکهای اسمارت مانی کمک کننده باشد.

سوالات پر تکرار و متداول راجع به سبک ICT

1. کدام کورس مایکل هادلستون بهترین و مهمترین است؟ کورس جامع منتورشیپ مایکل که سالیانه برگزار می‌شود و 12 ماه به طول می انجامد.  این کورس به فارسی هم زیرنویس شده و کتابی به فارسی نیز دوستان از آن تهیه کرده اند.

2. از کجا برای یادگیری ICT شروع کنیم؟ از مینی کورس های مایکل هادلستون مثل مارکت میکر، مارکت سریز، ونت و… سپس میتوانید به سراغ منتورشیپ و در نهایت به سراغ چارتر بروید.

3. وین ریت و ریسک به ریوارد این سبک چگونه است؟ این دو بستگی به پلن معاملاتی شما دارد. سبک ICT و اکثر سبک ها برای تحلیل هستند و ستاپ های معاملاتی مختلفی ارائه می‌کنند که ممکن است بعضی وین ریت بالا و بعضی ریسک به ریوارد بالا داشته باشند.

مهم اینست که بدانیم وین ریت و ریسک به ریوارد با هم نسبت معکوس، دارند.

در مجموع می‌توان گفت سبک ICT بیشتر به دنبال ریسک به ریوارد (R:R) بالاست تا وین ریت بالا.

4. در مقایسه با سبک های دیگر جایگاه ICT کجاست؟ سبک ICT سبکی کامل برای تحلیل و معامله گری است که شما را از رجوع به دیگر سبک ها بی نیاز می‌کند اما بد نیست که نکاتی از دیگر سبک ها برای بهینه شدن این سبک به کار گرفته شود. (رجوع به متن گذشته راجع به ترکیب سبک ICT و تعمیق یادگیری آن )

5. می‌توان با ICT به تریدر موفقی تبدیل شد؟ جالب است بدانید مایکل هادلستون و ICT توسط شاگردان مایکل بارها باز تدریس ‌شده و سبک های اسمارت مانی از دل آن پدید آمده اند.

برای مثال سبک های کوانتوم، فانتوم، فوتون و فیلیپینگ مارکتس و… که نکاتی را به ict اضافه کرده اند و بعضی عرضه و تقاضا و یا سبک و ساختارهای وایکوفی را با ict ترکیب کرده و سبک جدیدی ارائه داده اند.

سبک های اسمارت مانی

اساس سبک‌های اسمارت مانی که معمولا با ایده از سبک ICT به وجود آمده اند، نقدینگی و لیکوییدیتی است. تحلیلگران این سبک ها، به دنبال نواحی دارای نقدینگی هستند، یعنی جایی که مارکت میکرهای بازار علاقه دارند قیمت را به آنجا ببرند تا بتوانند سفارش‌های خود را آنجا پر کنند.

از قدیمی ترین سبکهای اسمارت مانی، می‌توان به BTMM اشاره کرد که از سال 2011 به وسیله ی استیو مائورو به معنای (Beat The Market Maker)  شکست دادن بازارساز ها است شروع به کار کرد؛ که البته استیو مائورو با اندیکاتور ها و مووینگ اوریج ها کار می‌کند و کمی از پرایس اکشن به معنای عام آن فاصله گرفته است.

استیو از شاگردان مایکل هادلستون بنیانگذار سبک ICT است.

از دیگر سبک های اسمارت مانی می‌توان به سبک های فانتوم، کوانتوم استون کپیتال، Fxs، فیلیپینگ مارکتس، Hustle، ELev8، Njat، فوتون، pip R us، رایز، Reim fx و…

تقریبا همه ی عزیزان یک حرف می‌زنند با کمی شخصی سازی مفاهیم و ترکیب با سبک های دیگر، گاهی از کلاسیک کمک می‌گیرند، گاهی از عرضه و تقاضا؛ اما مهمترین نکته ی مثبت آنها اینست که از وایکوف و چرخه های ایونت محور آن استفاده کرده اند و سبک ICT را اندکی بهینه کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه ارز دیجیتال

همین الان با وارد کردن ایمیل خود می توانید در خبرنامه عضو شوید

من را در خبرنامه عضو کن
close-link

ثبت نام اولیه و دریافت صد هزار تومان اعتبار اولیه

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و هر سوالی که دارید را با حوصله پاسخ دهند تا بتوانید به راحتی ثبت نام کنید و صد هزار تومان اعتبار اولیه دریافت کنید
درخواست مشاوره رایگان
close-link