آلت کوین چیست ؟

آلت کوین

آلت کوین , ویژگی ها و کاربرد های آن .

این روزها با تولد انبوهی از «آلت کوین ها» که ویژگی ها و اهداف منحصر به فردی را ارائه می دهند  , دنیای ارزهای دیجیتال بسیار بزرگتر از بیت کوین شده است. آلت کوین ها در فضای ارزهای دیجیتال محبوبیت پیدا کرده اند و اهداف متنوعی را ارائه می دهند . گاهی خدمات خاصی به بخش های خاصی از جامعه ارائه می دهند و گاهی هم ادعا می کنند که توانسته اند نقطه ضعفی را از کوین ها و توکن های نسل های قبلی خویش رفع کرده و به نوعی جدیدتر و قابل اطمینان تر از ارزهای دیجیتال تبدیل شوند .

در این مقاله به بررسی آلت کوین ها، اهداف آنها و آنچه که آنها را از یکدیگر متمایز می کند، خواهیم پرداخت.

آشنایی با آلت کوین ها:

به هر ارز دیجیتالی غیر از ” بیت کوین ”  ,  ” آلت کوین ” گفته می شود . بنابر این فرقی نمی کند که کوین مورد اشاره اتریوم باشد یا سولانا , ریپل باشد یا بایننس کوین , شناخته شده باشد یا ناشناخته …. همه ی کوین ها بجز ” بیت کوین ” به نام ” آلت کوین ” شناخته می شوند  .

در حالی که بیت کوین اولین و شناخته شده ترین ارز رمزنگاری شده است، آلت کوین ها با نوآوری ها و اهداف مختلفی ظهور کرده اند. آلت کوین ها بر اساس فناوری های مختلف بلاک چین ساخته شده اند و اغلب ویژگی ها و عملکردهایی را ارائه می دهند که آنها را از بیت کوین متمایز می کند. آلت کوین ها همگی ادعای رفع قسمتی از نواقص ادعایی بیت کوین را دارند و دقیقا به همین خاطر است که همگی آنها در یک دسته بندی و در مقابل بیت کوین قرار می گیرند .

 

انواع آلت کوین:

هزاران نام مختلف و هزاران کاربرد مختلف برای آلت کوین ها تعریف شده است . اما در یک دسته بندی کلی می تون همه ی آنها را در پنج بخش مختلف تقسیم بندی کرد .

1 :  توکن های کاربردی (Utility Tokens)

برخی آلت کوین ها برای خدمت به عنوان توکن های کاربردی در پلتفرم ها یا اکوسیستم های خاص طراحی شده اند.

افراد می توانند از توکن های کاربردی برای دسترسی به محصول یا خدمات مبتنی بر یک بلاک چین خاص استفاده کنند.

به عنوان مثال، کاربران می توانند از توکنی مانند اتر برای دسترسی به برنامه های کاربردی در اتریوم استفاده کنند. آنها همچنین می توانند از اتریوم برای پرداخت هزینه های اجرای قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم استفاده کنند.

2 : توکن های پرداخت :

توکن های پرداخت وسیله ای برای مبادله هستند . هدف اصلی این توکن ها این است که به عنوان ذخیره ارزش دارایی و یا حتی گاها محاسبه ی ارزش دارایی خاصی , عمل کنند. به عنوان مثال، سکه هایی مانند اتریوم، تتر و غیره , توکن های پرداخت هستند.

توکن های پرداخت بر اساس میزان عرضه  و تقاضا  در بازار ارزش کسب می کنند یا ارزش خود را از دست می دهند. افزایش تقاضا و کاهش عرضه منجر به افزایش ارزش توکن می شود. به طور مشابه، با تقاضای کمتر و عرضه بیشتر، ارزش کاهش می یابد.

 

صرافی ارز دیجیتال ساترکس …. مسیر امن شما برای ورود به دنیای ارز دیجیتال

 

2 :  کوین های حریم خصوصی:

آلت کوین های متمرکز بر حریم خصوصی با هدف ارائه ناشناس بودن و محرمانه بودن افزایش یافته اند. Monero و Zcash دو نمونه برجسته از کوین های حریم خصوصی هستند که از تکنیک های رمزنگاری پیشرفته برای محافظت از جزئیات تراکنش و هویت کاربر استفاده می کنند.

 

3 : استیبل کوین‌ها:

استیبل کوین‌ها برای به حداقل رساندن نوسانات قیمتی از طریق پیوند دادن ارزش آن‌ها به یک دارایی خارجی، مانند ارز فیات ( دلار یا یورو یا … ) یا یک کالا طراحی شده‌اند. تتر USDT، USD Coin ,USDC, و Dai  نمونه‌های استیبل کوین محبوب هستند.

 

4 : توکن‌های اختصاصی پلتفرم:

آلت‌کوین‌هایی مانند بایننس کوین (BNB) و کاردانو (ADA) بر روی پلت‌فرم‌های بلاک چین مربوطه خود ساخته شده‌اند و اهداف مختلفی از جمله هزینه‌های تراکنش، حاکمیت شبکه و دسترسی به ویژگی‌های پلتفرم را انجام می‌دهند.

 

5 : توکن های امنیتی (Security Tokens)

توکن های امنیتی دارایی های دنیای واقعی مانند سهام یک شرکت یا مالکیت یک دارایی را نشان می دهند و به اوراق بهادار سنتی مانند سهام و سهام اشاره دارند.. آنها از فناوری بلاک چین برای افزایش شفافیت، نقدینگی و مالکیت استفاده می کنند.

 

 

6 : توکن های غیر قابل تعویض (Non-Fungible Tokens) یا همان NFT ها :

یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد یا یک رمز ارز است و نشان دهنده مالکیت بر یک دارایی خاص که ممکن است در دنیای واقعی وجود داشته باشد یا نباشد است. به عنوان مثال، می تواند نشان دهنده مالکیت یک ویدئو، صدا، نقاشی و غیره باشد.

این توکن ها به طور ایده آل برای اثبات حقوق مالکیت بردارایی و اثبات هویت و اصالت دارایی استفاده می شوند.

 

اهداف و موارد استفاده:

آلت کوین ها اغلب اهداف خاصی دارند و از مواردی استفاده می کنند که آنها را از بیت کوین و دیگر آلت کوین ها متمایز می کند.

1 : تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi):

هدف آلتکوین هایی مانند Compound و Aave  ایجاد انقلابی در سیستم های مالی سنتی با ارائه وام های غیرمتمرکز، استقراض و فرصت های سودآور است.

2 :  اینترنت اشیاء (IoT):

آیوتا (MIOTA) بر برقراری ارتباط و تراکنش های ایمن بین دستگاه های مرتبط توسط اینترنت اشیا تمرکز می کند و امکان پرداخت های خرد ماشین به ماشین و یکپارچگی داده ها را فراهم می کند.

3 :  پرداخت های فرامرزی:

ریپل (XRP) با هدف تسهیل تراکنش های درون و برون مرزی سریع و مقرون به صرفه، بخش بانکداری سنتی را با پروتکل پرداخت خود هدف قرار می دهد.

4 :  مدیریت زنجیره تامین:

آلتکوین هایی مانند VeChain و Waltonchain از فناوری بلاک چین برای افزایش شفافیت، قابلیت ردیابی و کارایی در مدیریت زنجیره تامین استفاده می کنند.

 

ارزیابی آلت کوین ها:

هنگام در نظر گرفتن و تصمیم برای سرمایه‌گذاری‌ روی آلت‌کوین ها، انجام تحقیقات کامل و بررسی دقیق ضروری است. عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از تیم پشت پروژه، مقیاس پذیری فناوری، نرخ پذیرش و پشتیبانی جامعه.

آلت کوین ها امکانات و موارد استفاده زیادی را به اکوسیستم ارزهای دیجیتال داده اند. با درک اهداف و ویژگی های منحصر به فرد آنها، سرمایه گذاران و علاقه مندان می توانند با درک عمیق تر در بازار آلت کوین ها حرکت کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند.

با این حال، ضروری است که با احتیاط به سرمایه گذاری در حوزه ی آلت کوین نزدیک شوید و تحقیقات جامعی برای کاهش خطرات و استفاده از فرصت های بالقوه در این چشم انداز در حال تحول انجام دهید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه ارز دیجیتال

همین الان با وارد کردن ایمیل خود می توانید در خبرنامه عضو شوید

من را در خبرنامه عضو کن
close-link

ثبت نام اولیه و دریافت صد هزار تومان اعتبار اولیه

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و هر سوالی که دارید را با حوصله پاسخ دهند تا بتوانید به راحتی ثبت نام کنید و صد هزار تومان اعتبار اولیه دریافت کنید
درخواست مشاوره رایگان
close-link