آشنایی با کپی تریدینگ

کپی تریدینگ

با رونق روزافزون فناوری و دسترسی آسان به اطلاعات، جهان امروز دچار یک انقلاب دیجیتال شده که موجب تحولات چشمگیری در روش‌های کسب و کار و مدیریت منابع مالی نیز شده است. یکی از این تغییرات، ظهور کپی تریدینگ یا کپی تجارت است که به عنوان یک روش مبتنی بر الگوریتم برای انجام معاملات مالی به ویژه در بازارهای مالی معرفی شده است. این پدیده جدید، با تلفیق داده‌های تاریخی و الگوریتم‌های پیشرفته، امکان تحلیل بازار و انجام معاملات در سرعت بالا را فراهم می‌کند که به دلیل عدم وجود عامل انسانی در فرآیند، باعث کاهش خطرات و افزایش سرعت و کارایی تصمیم‌گیری می‌شود. اما در کنار مزایا، این رویکرد نیز با چالش‌ها و ابهاماتی همراه است که در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ساترکس به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت تا شما را کاملا با مفهوم کپی تریدینگ آشنا می‌کنیم. همچنین بهترین پلتفرم ها برای کپی تریدینگ را به شما معرفی کردیم.

توجه داشته باشید که این مطلب به هیچ وجه یک پیشنهاد مالی برای شما نیست.

کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ (copy trading) یک روش در بازار سرمایه است که در آن یک فرد (معمولاً یک معامله‌گر) معاملات و استراتژی‌های معاملاتی یک فرد دیگر را تکرار می‌کند. این فرد، معمولاً یک معامله‌گر حرفه‌ای یا با تجربه است که سابقه‌ی موفقیت در بازار سرمایه دارد. هدف اصلی از کپی تریدینگ این است که افراد کم تجربه و مبتدیان بهره‌ای از تجربه و استراتژی‌های موفق دیگران ببرند و به این ترتیب، احتمال موفقیت خود را افزایش دهند. اما قبل از این که کسی به کپی تریدینگ بپردازد، باید از اعتبار و تجربه معامله‌گری که قصد دارد معاملاتش را کپی کند، اطمینان حاصل کند.

این نوع تجارت بیشتر در حوزه‌های مختلف بازارهای مالی، از جمله فارکس، بازارهای سهام و اوراق بهادار، کریپتوکارنسی و سایر بازارهای مالی رایج استفاده می‌شود. شروع این فعالیت به طور رسمی در بازار مالی در سال‌های اخیر بوده است، اما ایده اصلی از سال‌های قبل وجود داشته است و می‌توان گفت استفاده از کپی تریدینگ از سال 2005 آغاز شد.

چگونگی آغاز کپی تریدینگ معمولاً با ایجاد پلتفرم‌های آنلاینی شروع می‌شود که به تریدرها اجازه می‌دهد معاملات دیگران را کپی کنند. این پلتفرم‌ها اغلب یک محیط اجتماعی را برای تریدرها فراهم می‌کنند تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و به عنوان یک جامعه موفق از دانش و تجربیات همدیگر بهره‌برداری کنند.

کپی تریدینگ چیست

نحوه انجام کپی تریدینگ

کپی تریدینگ هم ممکن است به صورت دستی انجام شود و هم به صورت آنلاین. اما بسیاری از سکوهای معاملاتی آنلاین ابزارها و ویژگی‌هایی را فراهم می‌کنند که به افراد اجازه می‌دهند تا معاملات حرفه‌ای را به طور اتوماتیک کپی کنند. در این روش، یک سرمایه‌گذار (که معمولاً دارای تجربه و دانش قابل توجهی در بازارهای مالی است) معاملات خود را انجام می‌دهد و سپس یک سیستم کامپیوتری، معاملات و اقدامات آن سرمایه‌گذار را به صورت آنی و به صورت اتوماتیک کپی می‌کند. این سیستم معمولاً به عنوان “سیگنال” شناخته می‌شود، که تغییرات در بازار را تحلیل می‌کند و سفارشات معامله را بر اساس راهنمایی‌های مربوطه از طرف سرمایه‌گذار اصلی اجرا می‌کند.

این سیگنال‌ها ممکن است بر اساس معیارهای مختلفی مانند تحلیل فنی، تحلیل اساسی یا الگوریتم‌های پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی تولید شوند. برای مثال، یک سرمایه‌گذار ممکن است تحلیل‌هایی در مورد روند قیمت‌ها، حجم معاملات، نقاط ورود و خروج، الگوهای نموداری و دیگر عوامل مشابه انجام دهد و بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری کند.

کپی تریدینگ برای سرمایه‌گذارانی که وقت یا دانش کافی برای معامله‌گری در بازارهای مالی ندارند، یا برای کسانی که می‌خواهند از تجربه و دانش سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بهره‌مند شوند، مفید است. اما این روش همچنین دارای ریسک‌های خاص خود است، از جمله اینکه عملکرد سرمایه‌گذار اصلی ممکن است با عملکرد کپی‌کننده تفاوت داشته باشد و همچنین امکان وجود تأخیرات در اجرای معاملات نیز وجود دارد.

نحوه انجام کپی تریدینگ

مراحل کپی تریدینگ

  • تعیین یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای
  • انتخاب یک سیستم کپی تریدینگ
  • اتصال به سیستم کپی تریدینگ
  • انتخاب استراتژی کپی تریدینگ
  • مشخص کردن سرمایه اولیه برای ترید
  • پیگیری و نظارت
  • ارزیابی عملکرد
  • تنظیمات مورد نیاز
  • برداشت سود

تعیین یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای

انتخاب یک سرمایه‌گذار با تجربه و موفقیت در بازارهای مالی که می‌خواهید معاملات او را کپی کنید.

انتخاب یک سیستم کپی تریدینگ

پیدا کردن یک سیستم یا سرویس که به شما امکان می‌دهد معاملات سرمایه‌گذار حرفه‌ای را به صورت اتوماتیک کپی کنید. این سرویس ممکن است به عنوان یک پلتفرم کپی تریدینگ یا یک سیستم معاملاتی اجرایی شناخته شود.

اتصال به سیستم کپی تریدینگ

تنظیم اتصال خود به سیستم کپی تریدینگ، که ممکن است شامل ایجاد یک حساب کاربری، اتصال به حساب معاملاتی و تنظیم تنظیمات مربوط به معاملات باشد.

انتخاب استراتژی کپی تریدینگ

تعیین استراتژی کپی تریدینگ خود، از جمله میزان سرمایه‌گذاری، نوع معاملاتی که می‌خواهید کپی کنید (مثلاً خرید یا فروش) و سایر تنظیمات مربوطه.

مشخص کردن سرمایه اولیه برای ترید

بهتر است در ابتدا مبلغ کمی را به عنوان سرمایه اولیه خود برای ترید در نظر بگیرید تا از در صور ضرر، خسارت مالی زیادی نبینید.

پیگیری و نظارت

نظارت بر عملکرد معاملات کپی شده و پیگیری تغییرات در بازار برای اطمینان از ادامه موفقیت استراتژی شما یا اقدام در صورت نیاز به تنظیمات.

ارزیابی عملکرد

بررسی و ارزیابی عملکرد معاملات کپی شده به منظور بهبود استراتژی و به دست آوردن نتایج بهتر در آینده.

تنظیمات مورد نیاز

تنظیمات مربوط به سیستم کپی تریدینگ، از جمله میزان ریسک، اجرای معاملات و دیگر پارامترهای مربوطه بر اساس ترجیحات شما و شرایط بازار.

و در نهایت در صورت موفق بودن تریدینگ، برداشت سود.

مراحل کپی تریدینگ

معرفی انواع کپی تریدینگ ارز دیجیتال

کپی تریدینگ در بازار ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های محبوب برای افرادی است که علاقه‌مند به مشارکت در بازارهای مالی هستند، اما ممکن است تجربه کافی برای تجارت موفق را ندارند یا وقت کافی برای مطالعه و تحلیل بازار را نداشته باشند. تا این قسمت از مطلب متوجه شدید که کپی تریدینگ چیست، در این بخش انواع کپی تریدینگ ارز دیجیتال را به شما معرفی می‌کنیم:

  • کپی تریدینگ دستی
  • کپی تریدینگ خودکار
  • کپی تریدینگ نیمه خودکار
  • سوشال تریدینگ

کپی تریدینگ دستی یا Manual copy trading

کپی تریدینگ دستی به عملیاتی اشاره دارد که در آن یک فرد، تصمیمات تریدینگ دیگران را به صورت دستی تحلیل می‌کند و سپس به صورت دستی معاملات مشابه را انجام می‌دهد. در این روش، فرد باید به طور فعال بازار را مشاهده کند و از تجربه و تحلیل شخصی خود برای تصمیم‌گیری استفاده کند. این روش معمولاً نیاز به زمان و دانش بیشتری دارد تا با تجربه و البته درک عمیقی از بازار و تحلیل تکنیکال و اساسی بهتری برخورد کند.

کپی تریدینگ خودکار یا Automated copy trading

کپی تریدینگ خودکار به روشی اشاره دارد که در آن سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارها برای اجرای معاملات به صورت خودکار بر اساس تصمیمات تریدینگ دیگران استفاده می‌شوند. در این روش، تریدرها می‌توانند از سیگنال‌های تریدینگ دیگران به صورت خودکار استفاده کنند و بدون نیاز به دخالت دستی معاملات مشابه را در حساب خود اجرا کنند.

به عنوان مثال، یک فردی ممکن است یک حساب در یک پلتفرم کپی تریدینگ خودکار داشته باشد و یک تریدر حرفه‌ای را انتخاب کند که سیگنال‌های تریدینگ خود را در این پلتفرم ارائه می‌دهد. سپس، هر زمان که تریدر حرفه‌ای معامله‌ای انجام دهد، سیستم به صورت خودکار آن معامله را در حساب کپی تریدینگ فرد اجرا می‌کند.

کپی تریدینگ نیمه خودکار یا Semi-Automated copy trading

کپی تریدینگ نیمه خودکار یک روش تریدینگ است که ترکیبی از عنصرهای دستی و خودکار را دربرمی‌گیرد. در این روش، تصمیمات تریدینگ توسط تریدران انسانی اتخاذ می‌شود، اما برای اجرای معاملات از سیستم‌ها و نرم‌افزارهای خودکار استفاده می‌شود.

برای مثال، یک تریدر ممکن است به صورت دستی تحلیل بازار را انجام دهد و تصمیمات تریدینگ خود را بر اساس آن اتخاذ کند. اما به جای اینکه خودش معاملات را اجرا کند، از یک نرم‌افزار خودکار برای اجرای دستورات خودش استفاده کند. به عبارت دیگر، تریدر تصمیمات تریدینگ را می‌گیرد، اما سپس اجرای معاملات به صورت خودکار توسط نرم‌افزار انجام می‌شود.

سوشال تریدینگ یا social trading

سوشال تریدینگ یکی دیگر از انواع کپی تریدینگ است که در دنیای مالی و بازارهای مالی رو به رشد استفاده می‌شود. این مفهوم به ایجاد یک ارتباط بین تریدرها و سرمایه‌گذاران به منظور به اشتراک گذاری ایده‌ها، استراتژی‌ها، و تجربیات مالی می‌پردازد. به این ترتیب سوشال تریدینگ بیشتر دارای جنبه آموزشی است. این اتفاق می‌تواند از طریق پلتفرم‌های آنلاینی مانند شبکه‌های اجتماعی و یا وب‌سایت‌های مخصوص سوشال تریدینگ صورت گیرد. برخی پلتفرم‌های سوشال تریدینگ امکان کپی ترید (کپی تریدینگ یا copy trading) را نیز فراهم می‌کنند که در آن سرمایه‌گذاران می‌توانند به طور مستقیم عملکرد تریدرهای موفق را کپی کنند و از آن بهره‌مند شوند.

سوشال تریدینگ

معرفی بهترین پلتفرم های کپی تریدینگ

پلتفرم‌های کپی تریدینگ به عنوان ابزارهای مهم در بازار مالی شناخته می‌شوند که به افراد امکان می‌دهند تا به صورت اتوماتیک عملکرد تریدرهای حرفه‌ای را دنبال کنند و معاملات را کپی کنند. برای انتخاب بهترین پلتفرم کپی تریدینگ، عواملی از قبیل امنیت، کارایی، شفافیت و سهولت استفاده بسیار حیاتی است. در ادامه این مطلب از صرافی ارز دیجیتال ساترکس 3 مورد از بهترین پلتفرم های کپی تریدینگ را به شما معرفی می‌کنیم:

  • پلتفرم eToro
  • پلتفرم کپی تریدینگ NAGA
  • پلتفرم ZuluTrade

آشنایی با پلتفرم eToro

یکی از پلتفرم‌های برجسته کپی تریدینگ، eToro است. این پلتفرم با بیش از ۱۰ میلیون کاربر فعال به عنوان یکی از بزرگترین و پیشروترین سرویس‌های کپی تریدینگ شناخته می‌شود. eToro امکانات متنوعی از جمله رابط کاربری دوستانه، ابزارهای تحلیلی پیشرفته و امکان کپی تریدینگ از تریدرهای با سابقه را فراهم می‌کند.

آشنایی با پلتفرم NAGA

پلتفرم کپی تریدینگ NAGA یک سرویس مدیریت سرمایه است که به کاربران امکان می‌دهد تا از تجربه تریدینگ توانمندترین تریدرها بهره‌مند شوند. در این پلتفرم، کاربران می‌توانند عملکرد تریدرهای حرفه‌ای را مشاهده کرده و معاملات آن‌ها را به صورت اتوماتیک کپی کنند. NAGA یک پلتفرم کاربردی و متنوع است که با ترکیبی از امکانات متنوع، شبکه اجتماعی مالی و رابط کاربری مهیج، به کاربران امکان می‌دهد تا بهترین تریدرها را دنبال کنند.

آشنایی با پلتفرم ZuluTrade

پلتفرم ZuluTrade یکی از معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین پلتفرم‌های کپی تریدینگ در دنیاست. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا به صورت اتوماتیک عملکرد تریدرهای حرفه‌ای را کپی کنند. استفاده از ZuluTrade به شما این امکان را می‌دهد که از استراتژی‌های مختلف تریدینگ بهره ببرید و با تحلیل عملکرد تریدرها، تریدران موفق را انتخاب کنید. اما لازم به ذکر است که همانند هرگونه سرمایه‌گذاری، ریسک‌هایی نیز وجود دارد و درک کامل این ریسک‌ها قبل از شروع به ترید بسیار حیاتی است.

بهترین پلتفرم های کپی تریدینگ

این پلتفرم ها جز بهترین‌ و امن‌ترین‌ها برای کپی تریدینگ هستند اما متاسفانه به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند.

سخن پایانی

کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال و معامله در این بازار مالی کاری دشوار و پر از ریسک و چالش است. به این همین دلیل نیز اگر قصد ورود و کار و سرمایه گذاری در این بازار گسترده را دارید، باید حتما علم و دانش کافی برای آن را به دست آورید. اما کپی تریدینگ ارز دیجیتال روشی است که به شما کمک می‌کند بتوانید با استفاده از روش‌ها و تجربیات دیگر معامله‌گران موفق، درصد موفقیت خود در ترید و کسب درآمد را افزایش دهید. با استفاده از این روش می‌توانید از تخصص دیگران برای سوددهی خود استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که در هر صورت باید دانش لازم برای ورود به این حوزه را داشته باشید. در این مطلب از صرافی ساترکس شما را با روش کپی تریدینگ آشنا کردیم. امیدواریم که با خواندن این مطلب اطلاعات کافی در این باره را به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه ارز دیجیتال

همین الان با وارد کردن ایمیل خود می توانید در خبرنامه عضو شوید

من را در خبرنامه عضو کن
close-link

ثبت نام اولیه و دریافت صد هزار تومان اعتبار اولیه

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و هر سوالی که دارید را با حوصله پاسخ دهند تا بتوانید به راحتی ثبت نام کنید و صد هزار تومان اعتبار اولیه دریافت کنید
درخواست مشاوره رایگان
close-link